"Poses"

Wat gaan we maken vandaag?
 

We gaan poses maken.
Nu denk je pffffffffffff wat moeilijk,
maar...........het valt wel mee,
als je maar een aan paar richtlijnen houdt kan het niet mislukken.
 

Richtlijnen die belangrijk zijn.



 

Waarom de grondschaduw aan?
Hier zie je precies of je figuur wel met de voeten en
andere lichaamsdelen die je zo neerzet de grond raakt.

Waarom de vinkjes weg bij Use Inverse Kinematics?
Doe je dit niet dan kun je geen goede houding aanmeten.

Waarom het werkvlak groot?
Zo zie je goed wat je doet.

Waarom alles op 100% en 0?
Als er bv. ergens een getal boven de 0 staat en je geeft later je figuur
deze houding dan valt het anders uit.

Begin eerst met poses in sta stand,
want poses in zit en ligstand vergt wat meer geduld en oefening.

Laad je figuur waar je poses voor wilt maken.
Onder je werkvlak staat nu-->Figure 1 en bv: Abdomen
(dus het lichaamsdeel waar je aan werkt)
Check nu je parameters of alles staat zoals boven beschreven (VB.)
zoniet zet dze dan op 0 en 100%
(Dit doe je bij alle lichaamsdelen)

Het draaien naar links of rechts gebeurt niet door
"Body"te selecteren maar "Hip"
alles gebeurt vanuit de 'Hip"dus niet de "Body"

Eerst de uitleg voor een staande houding

Selecteer nu het lichaamsdeel waar je mee wilt beginnen,
deze wordt rood omlijnt.
Draai nu aan de parameters en je ziet direct resultaat.

Doe dit met alles totdat je een leuke houding hebt gemaakt,
ga je met de handen aan het werk,
selecteer dan de "Right HandCam" of "Left HandCam"
om beter zicht hierop te hebben,
en draai met de  onderste om je
hand goed in beeld te krijgen
en evt. dichterbij halen met de kruisende handjes
(door erop te gaan staan en naar je toe halen met de li-muisknop ingedrukt)

Ben je klaar
druk nu de "CTRL" toets in houdt deze ingedrukt
en dan de'"D" toest van je toestenbord.
Nu komt je figuur op de bodem te staan.
Nu kun je controleren of werkelijk alles wel de vloer raakt,
zie voorbeeld.

Ben je klaar 
kun je opslaan, selecteer de hip.
Open eerst in Libraries--> Poses
en klik onderaan op het + (=Add to Librarie)

Nu opent er zich een scherm,
geef het een naam,
klik op "Select Subset"
Nu zie je overal een kruisje voor behalve voor GROUND,
je figuur en UNIVERSE zijn gelecteerd.
Klik nu "OK"
Klik dan in het terug gekeerde scherm weer op "OK"

Volgende scherm staat de vraag
Include morph channels in pose set?
Klik hier op "NO"
Klik je hier op Yes dan worden evt. karakter veranderingen
aan het gezicht of lichaam mede opgeslagen
(Vb. dik--dun--lachend gezicht)
wil je dan volgende keer je figuur een pose geven
en je hebt net een mooi gezicht of lichaam gecreerd
en je geeft de pose waar je met yes hebt geantwoord,
kun je weer opnieuwe beginnen.
Dus altijd "NO"

In het volgende scherm zet je een
vinkje voor "Single frame"
en klik op "OK"

Een momentje geduld en je ziet een voorbeeld verschijnen
van je pose in de poses--librarie.

Wil je nu een liggende of zittende pose geven
of een pose voor vliegen.
Selecteer de hip
(Begin weer met de standaard houding)
Draai nu in je parameters aan de "Y--Z en X Rotate"
en je ziet wat er gebeurt.

Voor een zittende houding niet helemaal op de rug draaien maar half liggend
dit doe je met de "X-Rotate"
Nu ga je de abdomen wat naar voren halen (=bend)
en de chest ook,
zodat je figuur rechtop komt te zitten,
nu de benen nog buigen en verder afmaken zoals je het wilt hebben.

Nadien weer "CTRL" toets en de '"D" toets van je toestenbord.
Nu komt je figuur op de bodem te staan.
Nu kun je controleren of werkelijk alles wel de vloer raakt.
Raken nu iets de vloer niet kun je dit aanpassen.

een zittende en liggende pose vergt meer tijd
en geduld als een staande pose.

Ga gewoon lekker aan het werk
en je kunt straks met gemak je eigen poses maken.
 


Terug naar tutorials