Tip-->iedere keer als je wat verandert
even op renderen klikken voor een snelle rendering
doe je eerst dit: Render--"Render Options" en klik op "Restore defaults"
Als je nu gaat renderen gaat het snel, als je helemaal klaar bent
wordt de instelling anders gezet voor een langzame rendering
en dan kun je het opslaan.
( Renderen = dan zie je hoe het werkelijk gaat worden)

De uitleg hieronder is voor het standaard figuur wat in Poser zit,
elk ander figuur heeft zijn eigen kleren en haar,
gebruik je kleren of haar van een ander figuur zul je zien dat dit niet past.

Open poser nu zie je standaard een figuur in het midden,
klik deze aan en druk op de delete toets van je toetsenbord.
beantwoord de vraag met oke.

Open het menu aan de rechterkant.
( = zwart opstaande balk )
en kies "Figures"

Klik daarbij op "Poser 5"
en kies "Judy Nude"

Sla nu alvast op
File--save as--(*.PZ3) en geef het een naam.
en tussendoor ook steeds,
dit is ervoor als er iets verkeerd gaat kun je
die sluiten en de opgeslagen weer openen.

( = File--> close---------------File--> open)

Zet "Document Display Style" op "Textured Shaded"

Dit vind ikzelf het fijnst werken.

Nu gaan we het haar toevoegen,
klik in het werkveld het hoofd van je figuur aan,
zodat deze geselcteerd is.
Klik in het menu op "Hair"

Klik daarbij op "Poser 5 Hair"-->"Dynamic Hair"
en kies iets naar je smaak,
ik heb Neftis Redflame F gekozen.
Het haar komt precies op de goede plek.

Alle haar wat in de "Hair librarie" zit is dynamisch 
door het hoofd te selecteren zit het al direct goed 
en blijft het ook zitten na een pose geven.

Je hebt ook haar wat in de "Pose Librarie"zit
hier hoef je niet het hoofd te selecteren,
heb je het geladen ga dan naar
"Figure" bovenin de menubalk 
en kiest "Conform To.." nu zie je dit

Klik op het zwarte pijltje en kies "Figure 1"
Nu zit dit haar ook goed.

Nu kun je als je wilt het haar een ander kleurtje geven,
Klik met je muis op het haar  nu zie je dit,
zet de camera op "Face Cam."
Klik op het tablad "Material"
Nu zie je aan de rechterkant van het werkvlak een scherm,
dit moet er staan
Object-->Hair 1..................Kolom-->Hair
Nu zie je daarin weer 2 kolommen,
"PoserSurface"en "Hair"
Ik heb in de kolom "Hair" de "Tip_Color" verandert,
je kunt hier naturlijk mee experimentern totdat je het mooi vindt staan.
Ga weer terug naar het tablad "Pose"

Nu gaan we het aankleden.
Ga weer naar menu
Figures-->Clothing-Confirming-->Clothing-P5 Female,
Nu kun je dus kiezen wat je mooi vindt.,
klik nu onderaan op de 2 vinkjes ( = "Create new figure")
En je kleding zit op het werkvlak en past het figuur nog niet.
Nu moet er dit onder je werkvalk staan 
Dus geen "Figure 1"

Nu ga je naar "Figure" bovenin de menubalk 
en kiest "Conform To.." nu zie je dit

Klik op het zwarte pijltje en kies "Figure 1"
Nu zitten je kleren mooi om het figuur heen.

Ik heb deze ook weer verandert via het tabblad "Materials"
maar dat is geheel eigen keus.

Laat onder het werkvlak "Figure 2" staan.
Ga nu naar "Materials"
nu moet in het scherm aan de rechterkant staan
Object-->Figure 2..................Kolom-->Top

( Mijn kledingstuk bestaat uit 2 delen door eerst op de top te klikken,
komt er top te staan, ben je klaar met de top klik je op de broek
dan komt er bij Kolom-->Pants te staan.)

In het menu aan de rechterkant zie je nu automatisch--> "Materials" staan
deze heb ik gebruikt, heb verder niks verandert in de kollomen die op het scherm staan,
je kunt natuurlijk ook de kleuren gaan veranderen net wat je mooi vindt.

Ik heb voor zowel de top als pants --> Sci-Fi Wall_Hull_1 gebruikt.

Nu kun je bij "Materials" blijven,
en ga je schoenen toevoegen via het menu,
hetzelfde als waar je de kleren vandaan hebt gekozen,
en op dezelfe manier "Create new figure"
Daarna doe je weer "Conform To.."
zie bovenstaande en altijd op "Figure 1"
doe je dit nu op "Figure 2"dan worden
de schoenen vast geplakt aan de kleding.
De schoenen zijn nu "Figure 3 en 4"

Ik heb de schoenen ook behandelt met hetzelfde materiaal alleen een kleurtje gegeven,
in de kolom "PoserSurface" heb ik de "Diffuse_Color" verandert.
Zet daarbij onder je werkvlak wel "Figure 3 en 4" neer,
zet je hier bv. "Figure 1 of 2"neer dan verandert het lichaam of de kleren.

Zo nu hebben we dat en gaan we het lichaam een
houding geven en een gezichtuitdrukking.
 

Volgende